Özel halk otobüsleri hayatımıza gireli uzun yıllar oldu.
Daha önce özel halk otobüslerinin yerine belediye otobüsleri vardı.
Toplu taşımacılığını yerel yönetimler gerçekleştiriyordu.
Önemli bir işlevi toplumsal olarak yerine getiriyordu.
Yerel yönetimler toplu taşımacılıktan çekilince ihale usulü özel halk otobüsleri devreye girdi.
Yıllardır bu süregelen bir çalışma olarak devam ediyor.
Şunu da belirtelim; yerel yönetimler pek çok iş kolunu özel sektör eli ile gerçekleştiriyor.
Buna temizlik dahil, çöp toplama dahil, daha düne kadar taşeron sistemi varken özel sektör eli
ile personel çalıştırma bile vardı hem de asgari ücret üzerinden.
Evet gelelim ana konumuza; Zonguldak özel halk otobüsleri ve taşımacılık…
Nedense olmuyor?
Geçmiş dönemin beceriksizleri, toplu taşımacılığı yüzüne ve gözüne bulaştıranlar, ekonomik
olarak kar ve zararını bilemeyenler, bakkal yönetme kabiliyeti bile olmayanlar bu işe
soyunursa olacağı budur.
Ve sonuçta zararı Zonguldak halkı görüyor.
Şimdi ERKAR firması aslında bu işin profesyoneli CATES ve Eren Enerji personelini uzun
yıllardır taşıdı ve bugün için CATES ile devam ediyor.
Neden Zonguldak’ı bıraktı?
Halbuki ilk ihaleye çok heyecanlı ve hevesli girmiş çok az farkla ikinci olmuştu ve zaman
dahilinde şartlar yine Zonguldak taşımacılığını ERKAR’a verdi.
O günden bugüne ne değişti?
İyi de bugün adına zam aldı.
Bugün minibüsler 25 lira ise sadece özel halk otobüsleri fiyatı 23 lira seviyesine gelsin
denilerek zam artışı yüksek verildi.
Tabii ki bu özveri hep Tahsin başkan tarafından sağlandı. Son ana kadar biliyorum ki mazot
desteği de verildi. Ayda iki tanker az rakam değil. Ayda 650 bin TL ; yılda 7.8 milyon.
Yerel yönetim olarak büyük maliyet.
Bunun karşılığında devletten ücretsiz taşınma için alınan katkı payı nedir?
Kamu, kurum ve kuruluşlardan sağlanan maddi destek var mıdır?
Var diye biliyorum. Yeterli mi, orası önemli.
Özel halk otobüslerini aslında bu geniş yelpaze adına ücretsiz taşıma zora sokuyor.
Nedense özel halk otobüsleri taşımacılığını Ereğli başarıyor, Kilimli yapıyor, Gelik beldesi
gerçekleştiriyor.
Kozlu ilçemiz desen muhteşem bir şekilde hayata geçiriyor.
Hiç bir yerde sorun yok; Zonguldak’ta var.
Neye rağmen bu kadar desteklere rağmen.
Diyorum ki burada sorun nedir?
Firmanın A kalitesini getirdik. Yine mi sorunlar bitmedi. Uzun zamandır bir can çekişme
vardı.
Geçmiş dönemdeki bazı firma sahipleri beceriksiz çıktı, günlük yaşadı.
Sonra elli milyon borç bıraktığı ve olduğu iddia ediliyor.
Bu borçların çoğunun kamu, kurum ve kuruluşlara ait olduğu biliniyor.
Sadece Zonguldak halkına ise tahminen on milyon TL belki daha da fazla taşıma parasının
bugün adına iç edilmesi ne ile izah edilebilir.
Bugün için ise sözleşmesini fesheden firma vatandaşın kartlarda olan paralarını iade
edileceğini duyurmuş.
Dürüst yöneticilik, ahlaklı ve namuslu ticaret anlayışı.
Tebrik ediyor ve kutluyorum. Üstelik zarar beyanına rağmen.
Sonuç olarak Zonguldak toplu taşımacılığı merkezde bir türlü hayata geçiremiyor.
Bir önceki donem belediye başkanı Alan, uzun süre toplu taşımacılık hizmeti verememişti.
Sakat çalışma, ne olduğu belli olmayan işletmeler, devamlı değişen şirket isimleri de buna
eklenince, düzenli bir hizmet anlayışı olmayınca ve sözleşme taahhütleri tutulmayınca sonuç
kaçınılmaz olmuştu.
Ve ağlama edebiyatı ile toplu taşıma serüveni sürmedi, sürmezdi.
Uzun bir boşluk sonrası ihale yapıldı, hizmet başladı sonra ise yaşanan olumsuzluklar, ihaleyi
alan firmanın bırakması ve ikinci firmaya davet, bugünlere gelen süreç.
Bakalım gelişmeler ne yönde olacak?
Bu durum da Tahsin başkanın bir çözüm bulması gerekir.
Belediye kendi olanakları ile yapabilir mi, inşallah diyelim.
Veya burada altını çiziyorum, dürüst, iş ahlakı ve namusu olan güçlü bir firmanın
olması çok önemli.
Zonguldak olur, bölge olur veya ülke geneli olur.
Önemli olan Zonguldak halkına hizmet edilmesi, belediyenin de kazanımları olması.
Tahsin başkanın Kent Lokantası hizmeti ile Zonguldak halkının gönüllerinde müthiş bir taht
kurdu, ivme kazandı. Bu olumlu durum ve konumu, toplu taşıma hezeyanı olumsuzluğu ile
yok olmasın.
Bu konuda derin değerlendirme yazılarımız toplu taşıma sürecindeki gelişmelere göre çok
yönlü olacak.
Şimdilik nokta.